2011/09/16

Fából vaskarika, avagy lehetetlen nem létezik II. rész

Kifúrta az oldalatokat a kíváncsiság? Remélem, igen! Hát itt van, teljes pompájában! Emlékszem, amikor szültem, milyen euforikus érzés volt, milyen büszke voltam magamra, hogy megcsináltam. Napokig úgy éreztem, hogy bármire képes vagyok, ha ezt megcsináltam, már lehetetlen nem létezik számomra többé.
Hasonlóan euforikus érzés volt elkészülni ezzel a thonet kanapéval. Megcsináltam, nem volt könnyű és most büszke vagyok magamra, büszke vagyok az alkotásomra.


Hosszú és rögös volt az út idáig, melyet most részletes képdokumentációval és leírással osztok meg veletek.
Az előző részben már elmeséltem, hogyan újult meg a váz. Most következik a kárpitozás.
Ez a kanapé régen hevederekre erősített rugós üléssel büszkélkedhetett, úgynevezett afrik töltettel. Ezt nem akartam de nem is tudtam volna rekonstruálni, mivel mindenképpen szükség volt a kemény ülőfelületre a merevítés miatt. Viszont, a habos, puffos látványhoz ragaszkodott a megrendelő. Ezért, kapott az ülés közepe egy három centis szivacs betétet.


Erre került egy öt centis szivacs, két-két centis ráhagyással az ülés méretéhez képest.


A szivacsot felragasztottam, majd a flízzel együtt hozzátűztem az üléshez.



Hasonlóan jártam el a karfánál is.


Ezután, gondosan kiterítettem a kárpitot a szivacson és bemértem a közepét. Fehér csík volt középen. Ennek alapján, öt-öt centis ráhagyással, kiszabtam az anyagot és hústűvel (nem ez a hivatalos neve, de hát pont olyan, nem? )kitűztem a széleken, gondosan ügyelve arra, hogy nagyon alaposan kisimítsam az anyagot, és figyeltem arra is, hogy a csíkok ne torzuljanak, a szálirány egyenes maradjon.


A támlánál és a karfánál bevágtam az anyagot, háromszög alakban.
Így a szövet szépen elsimult a háttámlánál is.



Tűzögéppel feltűztem a kárpitot a kanapéállvány széléhez, miközben apránként vettem ki a hústűket és simogattam az anyagot, tartva a szálirányt, miközben feszesre húzom.



Elkészültem a könnyebbik résszel, jött a neheze, a teteje.
Ehhez a papírdeklit (így hívják a kárpitosok által használt vastag kartonpapírt) a körre helyeztem szemből, és hátulról körülrajzoltam. Bejelöltem, hogy melyik körhöz melyik felrajzolt minta tartozik, és megjelöltem azt is, hogy melyiknek hol volt a teteje és hol az alja. Ez a segítség azért kell, mert nem szabályos körökkel dolgozom, és a pontos beillesztéshez kell a jelölős segítség.



A papírdeklit egy centis ráhagyással vágtam ki és ellenőriztem, hogy beillik-e a helyére.

Bejelöltem a csík helyét a kartonon.


Ezután beragasztóztam a kartont és felkasíroztam az anyagot, gondosan ügyelve, hogy az a csík fusson középen, ami az ülésen is fut ugyanabban a sávban.



Ez a kasírozott rész lesz majd a kanapé tetejének hátoldalán. Elölről viszont szivacsborítást kap a támla. Ehhez a szivacsot a kör alapján kivágom, de egy centivel kisebbre, mint a kör. Ráragasztom a papírra, és beragasztózom a szivacs széleit is. Majd a ragasztós szélét elkezdem lepörgetni, lenyomkodni a papírhoz, így adva neki lekerekített, íves formát:


Ezután, flízt tettem a szivacsra és feltűztem a papírdeklit a támlára, a jelölések szerint. A tűzésnél figyelni kell, mert vékony a fa, amihez tűzöm, így ha nem ferdén tartom a tűzőgépet, könnyen átlyukad a tűzőkapocs a túloldalon.


Ha megvagyunk, valahogy így kell kinéznie hátulról és elölről:



Na, most jön a legnehezebb rész! A kör alakú támlák kárpitozása. Nehéz, mert úgy kell végigvinni az ívet, hogy a csík egyenes maradjon, ne húzódjon el, miközben az anyagot folyamatosan feszesre kell húzni és nem is ráncolódhat sehol. Ufff. Ez baromi nehéz. Tényleg.
De ahogy a mester mondja, jó kárpitos bont is, és én vissza is bontottam párszor, mire jó lett és ránc nélküli.
A tanácsom az, hogy a kárpitot nagyon kihúzva-simítva, sok helyen meg kell tűzni a "hústűvel". Aztán, ahol kanyarodik a forma, ott én be is vágtam kissé az anyagot, így kisebb lépésekben tudtam visszahajtani a textilt. Apránként haladva szedegettem ki a tűket, miközben a kárpitot visszahajtva, a széleken megtűztem.


Ez egy kissé sziszifuszi munka lesz, de legalább már látszik a vége! Az utolsó fázis, a bortni, magyarul a szegőszalag, vagy mifene felragasztása. A ragasztás egyszerű ragasztópisztollyal történik. A bortnit kitűzzük a fához valahogy így:

Ezután visszafelé hajtva, kábé tíz centinként ragasztózva és a falchoz simítva körberagasztjuk a kárpitot, így takarva el a tűzőkapcsokat.


Hipp, hipp hurrrá, kééééééész!
Ugye gyönyörű? Ugye megérte a sok munkát? Lehet, hogy nagyon bután hangzik, de munka közben szinte beleszeretek a bútorba, amin dolgozom. Csodálom és tisztelem. Ez egy gyönyörű darab volt régen, aztán eljárt felette az idő, de most újra élhet. Nem úgy, mint régen, hanem új ruhában, új személyiséggel, új stílussal. Alig várom, hogy a szalonba kerüljön, ígérem, az új helyén is megmutatom majd nektek!
Van aki kedvet kapott? Bele mernétek vágni?




új helyén, a fodrászszalonban

47 megjegyzés:

BoGyo írta...

Nagyon kemény munka lehetett, de gyönyörű lett!! Minden elismerés!!!

Fáni írta...

Gyönyörű lett! :)Elfogadnám... Büszke is lehetsz magadra, mert nagy munkával ugyan, de csodát alkottál! Gratulálok! :)

Kreatív Kertész írta...

Kata, szuper vagy! Gyönyörű lett, és igen, belevágnék, de emlékeztetnem kell magam, hogy ez neked nem az első projekted volt, tehát én valami könnyebbel kezdeném... :D
Üdv, Dóra

Zsuzsa írta...

Ez nagyon ütős lett, gratulálok!!! :)

tHs írta...

imádom, gyönyörűűűű! belevágnék én is, ha túl lennék már néhány munkán... de még csak az lső csiszolásánál járok. Férjed mit szólt? Megérte megvenni???

Névtelen írta...

Eszméletlen szuper lett. Le a kalappal előtted. Megérte minden percét, minden izzadságcseppet, mindent. Ilyen amikor valaki teremt valamit.
Egyszerűen annyira jó lett, hogy nagyon.
Mit is szoktak mondani szülés után??
GRATULÁLOK! Tiszta anyja ez a gyerek (:

Üdv
Zsuzsi

Vikidék írta...

Gyönyörű darab. Hogy belevágnék-e?! Persze. Hogy elkészülne-e?! Nem biztos. Cikk-cakk minta a falamon folyamatban,de már nézegetem a tapétákat...Szőnyegszövés folyamatban...igaz az anyag fogyott el. Tovább is van,mondjam még?! Gratulálok!

Névtelen írta...

Kata, gratulálok a bátorságodhoz, a kitartásodhoz, az ötletességedhez, s nem utolsó sorban az ügyességedhez. Csodát műveltél ismét!
Üdv.: Kati

principessa1121 írta...

Elképesztően szuper lett, tökéletesen el tudom képzelni egy fodrászszalonban. :-) Ilyen képek láttán valóban az az érzése az embernek, hogy "megszületett" valami. :)

Névtelen írta...

Nagyon profi munka.
Nekem mondjuk ez a kárpit nem tetszik hozzá, és zavar, hogy karfa csak az egyik oldalon van, ott hiányérzetet okoz.

De amúgy csodálatos, nagyszerű és gratulálok!

Judit

Kreatív konyha írta...

Elképesztő lett! Extra, különleges és gyönyörű! Szépségszalonba, fodrászatba vagy akár exkluzív édességboltba is el tudnám képzelni! Ügyes vagy nagyon!

Dekorella írta...

Csodálatos lett! Hatalmas munka, nem kevés tudás, türelem,ügyesség és jó ízlés szükséges az elkészítéséhez! Gratulálok Kata!

fxtina írta...

csak ámulok és bámulok megint...

Anka írta...

Waoooooooooooooo!!!! Ez most nagyon nagyon!!!! Én biztos nem vágnék bele, mert egy gomb felvarrásba is beleizzadok, de szivesen vennék ilyet! Csodaszép! Gratulálok!!! :D

L. M. Zsuzsi írta...

Na ez tökéletes lett! Nagyon tetszik... eddig ez a munkád tetszik legjobban! Gratulálok!

Fróni írta...

CSÚCS!!!

Névtelen írta...

Szerintem pont jó hogy csak egy karfája van, megnyitja a felületet, sokkal hívogatóbb, és a szinek is illenek, nagyon szép lett, megérte a munkát!

Hol is lesz az a fodrászüzlet? Ilyen igényes környezetben csak jó munkát lehet végezni!

Timi

Szentgyörgyi Kata írta...

Igen, igazatok van, ez a munka már nagyobb gyakorlatot igényel. Nem ámítalak benneteket, valóban nehéz volt. A karfa nélküliség nem az én választásom, ez adott volt, ezért nem kellett senkinek. Ma már csak vagyonokért lehetne pótolni az íves fakarfát, ezért szóba sem került, hogy pótoljuk, de szerencsére, nekünk így is tetszik.
A szalonról hamarosan írok, ott még javában folynak a munkálatok.

Gigike írta...

Csodaszép...gyönyörűűű..és én ki sem adnám ám a kezeim közül!!!! Szuper!!! :)))

Réka írta...

Nagy vagy Kati! NAgy KAti vagy!!!!

Kiraklak a faliúságra.
akire büszkék vagyunk:
KATI!!!!

22-én meg is nézem:)

Réka

ww írta...

Nagyon szép lett, gratula!!!!

bringa írta...

Soha nem mernék belevágni, ez gyönyörű, és azt hiszem, ennyi meló után nagyon nehéz lehet elengedni a kezedből.
Hihetetlen vagy, de tényleg:D

Kinga írta...

Jobb, ha megtartod, mert még egy ilyen "alapanyagot" nehezen fogsz találni!Csúcs!

Szentgyörgyi Kata írta...

Kinga, sajnos, ez a kanapé nem az enyém, csak buzdítottam a megvásárlására. Átmenetileg örökbe fogadtam, de most már oda kell adnom a gazdájának. Majd megyek gyakran nézegetni ;-)

Nagyistók Flóra írta...

Nagyon jó lett!
Szerintem csinálj egy before-after képet csak a hatás kedvéért!

Szentgyörgyi Kata írta...

Flóra, görgess egy poszttal lejjebb ;-)

Unknown írta...

Te jo eg, ez fantasztikus, tökeletes lett!!! Gratulalok! Hihetetlen, amit müvelsz:) Annyira szeretek hozzad jarni, es reszben ennek köszönhetöen nemsokara bele is vagok az elsö felujitasba.

modorka írta...

WOW, ez elképesztően vagány és gyönyörűséges! Gratula! Én biztos nem vágnék bele:)

krealady írta...

Hát, most nem írom le azt a szót, amit először kimondtam, amikor megláttam a kész művet (de azért sejtetem veled: aztak.... :). Hát, ez baromi jól néz ki! Irigykedem az ügyességedre, kitartásodra! És leslek ám folyamatosan, mióta felfedeztelek:) További jó munkát kívánok!!!

Ági írta...

Nagyon ügyes, ultra merész, tuti egyedi.. Nagyon tetszik!
Régóta nézem a blogodat, de eddig nem írtam, csak csodáltalak..
Gratulálok Neked mindenhez: a gyerekekhez, a házhoz, a kreativitásodhoz,a kitartásodhoz, mellette a lazaságodhoz, a merészségedhez, hogy vállaltad: "magam ura lenni".. Még egyszer: minden elismerésem a Tiéd! Sok erőt az önmegvalósításhoz, meg jó egészséget a családnak persze! Ági

Ildifolt írta...

Tudtam, tudtam, tudtam, vagy legalábbis sejtettem, hogy ehhez a kis gyönyörűséghez valami ütős textillel jössz. Nekem így tetszik, ahogy van. Nagyon szép lett az összhatás és a kivitelezés is. Ügyes vagy, gratulálok.

Hogy hozzáfognék-e egy ilyenhez? Hááát, nem tudom, ...lehet... vagy mégsem?

Kriszta de Fejes írta...

Szia!

Lenyűgöz, ahogy halott darabokba álmodsz új mesét, és életre is kelted őket. Inspirálsz, amit köszönök. További szép munkákat!

Kriszta

Névtelen írta...

Nem mernék belevágni, de NEKEM IS KELL! Gyönyörűséges, sikkesen franciás és méltóságteljes angolos is.Vagy ilyesmi :D

Ágnes írta...

Gratulálok! Nagyon ütős lett. A csíkos anyagot nem tudtam volna elképzelni, de jó választás volt.
Hihetetlen türelmed kitartásod van!
Persze tudásod is.
Ez tényleg olyan mint a születés.

Jégboszi írta...

Fantasztikus lett. Belekezdeni nem mernék, de venni én is vennék ilyen szépséget. Gratula!

Névtelen írta...

Issszonyat király lett!! : )Minden elismerésem a kitartó munkáért!

Szénási Éva írta...

Huhh... a huzat nem az én világom, de a végeredmény így tökéletes. Tetszenek a kezeid közül kikerülő munkáid, elismerésem a kitartásodért.
Említettél egyszer valami workshopot... Lehet jelentkezni? Addig csak csiszolni és mázolni merek, de 2 karosszék is várja a kárpitozását...

Kedvenc Otthon írta...

Ez nagyon cuki lett!!

Szentgyörgyi Kata írta...

Jaj Éva, még nem találtam helyet, ahol többen elférünk és lehet koszolni. Ha valaki tud havi egy hétvégére kiadó raktárhelységet, szóljon!

Artmona írta...

Gratula!
Elképesztően jó lett!:)
Ilyenkor nem csalódok magamban és boldogsággal tölt el,amikor olyan egyéniségekre bukkanok akik,ha kreatívitásról van szó,akkor hasonló maximalista precizitásokra képesek,és sohasem riasztja el őket a nehebb út lehetősége.Hiszen utána a siker gyümölcse az óriási adrenalin,hogy.... Igen ezt is megcsináltam!Engem is ebből a fából faragtak, nincs olyan OPCIÓ,hogy egyszerű.
Mona

Névtelen írta...

Egyszerüen imádnivaló!! De igazából mindegyik fantasztikusan néz ki. Hihetetlen kedvet adtál ahhoz, hogy jövőbeli szobámba magam újítsam fel a bútorokat. Egészen más szemmel nézem a bútorainkat és a régi "kacatokban" szép lehetöségeket látok. További sok sikert és türelmet!!! Lindus

Névtelen írta...

Szia! Mint "kárpitosszakértőt" kérdeznélek: az a papírdekli bírja a tisztítást? Konkrétan ha valami Kirbytől vagy hasonlótól vízközelbe kerül, nem megy tönkre (hullámosodás, szétesés)? Esetleg vmi más módszerrel lehet tisztítani? Úgy érzem, a heverőnk oldala ilyennel van "alábélelve" és nem szeretném nagyon tönkretenni. Köszi: Csilla

Szentgyörgyi Kata írta...

Csilla, kapaszkodj meg, az összes régi (vagy felújított) szék háttámláján, fotelek, kanapék oldalán és hátánál ilyen papír van a kárpit mögött! Nem tudom, hogy szeretnéd tisztítani, de gondolom, nem öntöznéd vízzel.Kárpittisztítóval szerintem nem tehetsz nagy kárt. a Kirby nem tudom mi.

I {heart} Rhody írta...

I found you through Better After. It's a beautiful job. Congratulations!

Kammy's Korner írta...

Gorgeous!!!!! I just LOVE it and I'd also love it if you'd share this over at Trash 2 Treasure Tuesdays on the Korner: http://kammyskorner.blogspot.com/2011/11/trash-2-treasure-tuesdays-6.html

Névtelen írta...

Szia KAta,
nagyon klassz lett, le a kalappal! Ez már több, mint barkács-csajság! ;-)
Engem is inspirál arra h kezdjek vmit a Thonet székünkkel, aminek tönkrement az ülőfelülete.

És hol kell beszerezni ezeket a kárpitos hozzávalókat? pl. a "hústűket"?, meg a deknit és a bortnit? ÉS te milyen tűzőgépet ajánlasz?
Köszi!
Judit

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Judit! Kárpitos kellékekhez a Népszínház u. 47. szám alatt és az Árpád út 16. alatt juthatsz. "hústű" lehet valóban hústű ;-))Bortnit Röltexben is vehetsz. Jó munkát,
Kata

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips