2013/07/17

Munkaközi állapot avagy mit tegyünk, ha akad a fiók

A nyári szünet már csak olyan, hogy minden, de minden lelassul, tolódik, halasztódik, várat magára.
Kivéve a grillezés, kirándulás, biciklizést, este fa alatt borozgatás.
A konyhánkba szánt tálaló komód is nagyon lassan halad emiatt, de nem bánom, a jó munkához idő kell.
Bizony, ez a komód igényli a jó munkát, mert őrületesen rossz állapotból kellett kirángatnom! A lába kitörve, teteje megégve, furnérja felhullámosodva és betöredezve, emlékeztek még?


De már alakul! Látjátok mennyit változott?



Lássuk, mi is történt vele, mióta legutóbb láttátok:
- leszedtem az összes furnért a tetejéről, az oldaláról és az ajtókról
- műgyantával "betömtem" a lyukat a komód tetején
-kiszedtem a zárakat és a kulcslyukakat és azok helyét is eltüntettem a szokásos módon, műgyantával
-rengeteget fatapaszoltam még, hogy az apró sérülések is eltűnjenek
-lefestettem a komdódot Farrow and Ball Lime White színre. (pont ilyen színű a gáztűzhelyünk is a konyhában)
-megjavítottam az akadó fiókokat és a beszorult kihúzható lapot
-kitapétáztam a fiókokat

Mi van még hátra?
Meg kell szerelnem az ajtókat, és sajnos új farostlemezt is bele kell szabnom a közepébe, mert a deszkáig feljött a furnér:


- belülről is ki kell tapétáznom a komódot
-új polcot kell bele szabatnom, mert a régi elgörbült
- valamit ki kell találnom a zárcimkék eltüntetésére a fiók tetején
-le kell lakkoznom alaposan az egész bútort, mert a konyhában nagy strapának lesz kitéve
-végül, felteszem az i-re a pontot, de erről majd később ;-)

Ebben a kis felsorolásban a legnehezebb rész a hatalmas, tátongó lyuk eltüntetése volt a komód tetején. Még szerencse, hogy ehhez kaptam egy szuper kis anyagot a Ponal Duót, ami műgyantás alapú ragasztó és tömítő szer. Előnye, hogy nem esik össze amikor megszárad és pont ezért nagyobb lyukakat is el lehet tüntetni vele. (a fatapasz ennyi mennyiségnél már szétrepedezne)
Nézzétek:





Az oldalával is volt munka bőven. A furnér felszedése után, így nézett ki:



Aztán így alakult a többi:





A sok gyönyörű Farrow and Ball szín közül a Lime White lett a választásom, mert ez illik legjobban a konyhánkba.




No de mi is van a fiókokkal?
 És itt most nem arra a problémára gondolok, amit beszappanozással orvosolni lehet.
Az ilyen régi bútoroknál gyakran előfordul, hogy akad a fiók, nem is kicsit. 
Ilyenkor ha ki is szedjük nagy nehezen, nem várhatunk csodát, főleg, ha még le is festjük a bútorokat.
Hiszen a festékkel csak újabb réteget teszünk rá, amitől vastagabb lesz a fiók, tehát még jobban akad majd, ha visszatesszük a helyére. 
Pár húzás után pedig le is fog jönni a festék a fiókról.
Ha nem olyan nagy a baj, akkor elég, ha még festés előtt, alaposan lecsiszoljuk a fiók csúszóit, a fiók tokját pedig ráspollyal keskenyítjük. 
Amikor akadozik a fiók, akkor nem is szoktam, több, csak egy réteg festéket felkenni az oldalaira, hogy ne vastagítsam az anyagot.
Ennél a mostani esetnél mindez nem volt elég, mert például a középen lévő gyúródeszka konkrétan be volt ragadva a komódba, annyira megvetemedett. 
A fiókokkal sem volt jobb a helyzet.
Végül, nagy szerencsémre, megtaláltam a szerelmem régi gyalugépét és rögtön magamhoz is ragadtam. De milyen furák a férfiak! A férfi, aki asztali gérvágó gépet vesz nekem, most megmakacsolta magát, és a gyalut nem adta. Féltett ettől a géptől. 
Így ő gyalulta le a fiókok alját és a gyúródeszka hátlapját. Pár húzás, és minden simán csúszott a helyére!



Persze, gyaluja nincs mindenkinek otthon, de egy alkalomra nem is érdemes venni. Viszont bármelyik kisgép-kölcsönzőben lehet kölcsönözni! Higgyétek el, ilyenkor érdemes, mert ha nem működik jól a fiók, hiába szép a felújítás.





Még nincs vége, hamarosan folytatom és mesélek a festésről is!


A festékért köszönet a Fabcolor Hungary Kft-nek, a Farrow and Ball magyarországi forgalmazójának.


Az átalakítás előzményeiről itt olvashattok.

18 megjegyzés:

Cassie Bustamante írta...

what a beauty!

Unknown írta...

A legszebb a fiókokból kikandikáló orgona. Nagyon ütős lesz, ha kész lesz!

Monáj írta...

Káprázatos!

Biki írta...

Gyönyörű! :) Mindez mennyi ideig tartott???? :o

Szlivka írta...

Ez gyonyoru!!!

Gabi írta...

Brávó...brávó...brávó....

Nikóca írta...

Uhh Kata, ez valami káprázatos! Jobb szót nem találtam rá... ;) Hihetetlen, hogy mit hoztál ki belőle, és még - ahogy írod - nincs is teljesen kész, még jön egy POP! Várom a következő bejegyzést! :)
Szuper vagy, gratula, nagyon tetszik a végeredmény (ami nem is teljesen végeredmény)...

Névtelen írta...

Jó lett, de a fiókok nem látható részeit, oldalait nem szokták lefesteni, Legalábbis a régi bútorokon.

AGigi írta...

Nagyon édesen mutat a fiók a virágos betéttel!

AGigi írta...

Nagyon ízléses a mintás fiókbetét, irtó kedves darab lett.

Szentgyörgyi Kata írta...

És még nincs is készen! Már alig várom, hogy a helyén mutassam meg, teljes pompájában :-)
Kedves Névtelen! Még szerencse, hogy nem vagyok restaurátor, így nem azt kell néznem, hogy mi a szokás, hanem hogy nekem mi tetszik :-P

Zsu írta...

Szép nagyon :)
Megkérdezhetem, hogy a fiók tapétázása mit jelent pontosan?
Tapétaragasztó, tapéta, aztán lakk? vagy mivel fejezed be, hogy tartós legyen? Ha lakk, akkor milyennel pontosan?
köszi a választ

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Zsu!
A tapétázásról bővebben itt olvashatsz:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2012/01/butortapetazas-sokismeretlenes-egyenlet.html
A tapéta tetejére vizes bázisú lakk kerül, három rétegben. (Köbler selyemfényű parkettalakk a kedvencem)
Ez megóvja majd a tapétát.

Dóra írta...

Kedves Kata!

Nagyon szép lett a bútor! Viszont a Farrow and Ball festékről eszembe jutott a nyereményjáték, de nem találom a posztját... :( ott sorsoltál már?

kösz és üdv Dóra

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Dóra!
Igen, már volt sorsolás. Ehhez a poszthoz írtam be kommentben (illetve a facebookon is posztoltam többször az eredményt)a nyertes nevét:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2013/05/felujitas-vasaloval.html

Abigél írta...

Hát ez valami gyönyörű. :)

Névtelen írta...

Kedves Kata, az ajtó faragott részét mivel csiszolt ad fel? Hasonló kredencet újítok fel, de a finom faragásokhoz semmivel sem férek hozzá, félek hogy géppel beleszaladok. Vagy hagyni kell és csak finoman lefesteni ?
Köszönöm, üdv, Kati

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Kati!
Díszeket, faragásokat nem szabad géppel csiszolni! Én azokat mindig óvatosan, kézzel csiszolom.
Van ugyan a Dremelnek spéci gépe, amit faragások, blondel képkeretek átcsiszolására is lehet használni, úgy néz ki mint a műkörmösök csiszolója, de szerintem kézzel is nagyon szépen meg lehet csiszolni a díszeket.
További részletek a csiszolásról itt:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2013/05/festes-alapismeretek-hogyan-csiszoljunk.html

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips